lördag 1 oktober 2016

Sol, tomter och krav

Soligaste backen på område 2. Kvarteret Silverarken vid Anna-Stavas gata (bilden tagen första oktober 18:30)
Det är intressant att se hur olika ljuset når tomtområdet. Särskilt den här årstiden ligger många delar i skugga tidigt. På andra flödar solen in. På kvällen blir skillnaderna högst märkbara. Går man Anna-Stavas gata västerifrån kommer man till det soligaste partiet i backen och mot dess topp. Denna del av kvarteret Silverarken är verkligen solsäker. Höjden gör att solstrålarna från väster når in, och ingen besvärande skog skapar skugga. Samma solhöjder som nu gäller även på våren, kanske i början av mars. Det gör att snön tinar bättre och växtligheten kommer snabbare igång.

Just denna den solsäkraste delen av området tycks ännu inte prioriterats. Här finns inga bygglov, och inte mycket tyder på att det planerats byggande där.

Hur det är hoppas jag snart vi får se. Vad jag förstår skall man ha lämnat in ansökan om bygglov inom 3 månader från att tomterna blev tillgängliga. Brytdatum blir då måndag 12:e december. Har man inte lämnat in bygglovsansökan skall tomten då återlämnas. Jag önskar och hoppas att kommunen är mycket strikta angående det kravet. Egentligen borde de som inte avser lämna in någon bygglovsansökan ha släppt sina tomter för länge sedan. De som skall lämna in bygglov har ingen anledning hålla på till efter 12:e december. Hur lång tid näste tomtinnehavare får på sig vet jag inte, men rimligen tar det ungefär ett halvår att bli klar.

Den som önskar en tomt kan naturligtvis förbereda mycket innan tomttilldelningen. Det gäller att veta vad man vill bygga, och ha en rimlig bild av kostnaderna. Sådant skall inte komma som en stor överraskning.

Fyra starter har vi sett under första månaden, september 2016. Det var den 12:e som området blev tillgängligt, och nu har det gått 3 veckor. Om ett par veckor finns grunder på alla dessa tomter, och husen börjar växa upp. 3 stycken är platsbyggen(tror jag). Inne mot änden på Katitzis gata byggs ett hus där väggblocken levereras senare delen av oktober.

Minst 2 höstbyggen till hoppas jag på. Det gäller grannen till den som bygger i slutet av Anna-Stavas gata. Mitt emot såg jag ett plaströr till vägtrumma på D3, alltså mitt emot Hjortronmyren. Kanske har vi 3 på Katitzis gata och 3 på Anna-Stavas i vinter.

Väntar övriga till våren? Vi kan spekulera att 10 börjar under mars, april eller maj, och kanske 10 till farm till oktober nästa år. Då skulle vi ändå ha 15 obebyggda tomter kvar fram mot 2018.

Det skulle vara tråkigt. Området bör inte ta 3 år att bebygga. För område 1 verkar det i stort sett gå på 1,5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar