onsdag 5 oktober 2016

Berg i mörker

Sen kvällsbild från D18 och österut
En del tycker säkert att berg är mörker. I alla fall när det gäller tomter. Jag gav mig ut att fotografera efter 18:30, och kunde därmed dokumentera berg i mörker.

Jo, tomtfarfar är "up and running". Till någons glädje får man hoppas, kanske till mångas förtret. Avsikten är inte att vara en retsticka, utan att så objektivt som möjligt skildra vad jag hör och ser. Sårar jag så är det inte avsikten. Jag ber om ursäkt i så fall.

Det blev i all hast en ny mobil, och det är Huawei som nu levererar bilderna. Vi får se hur det går. Starten, med mörkerbilder, kunde varit bättre.

Ett par tomter som nog inte skall bebyggas direkt har avtäckts. Jag tror det är en del i Nordlunds initiativ med gemensam sprängning. Just för dessa tomter har berg kommit fram. Det gäller D18 och C4. Bilden från den senare tomten är så mörk att vi får lämna den. Helt andra spetsiga stenformationer där nere.

Även D3 har avtäckts. Där finns bygglov sedan länge. I nordost reser sig berget, medan främre delen av tomten inte har berg på samma sätt. Det kan vara så märkligt att det går skapligt med ledningsgraven medan man måste spränga för husgrunden. Jag har bara tittat helt snabbt, så vi får se hur det blir.

Förekomsten av berg är på många håll svårt att bedöma. Särskilt när tomtvalet gjordes vintertid i januari-februari 2015. Vem kunde veta att allt skulle löpa utan sprängning på D19 medan grannen på D18 kan få ganska omfattande sprängning.

Det är mycket av gungor och karuseller här på område 2. Man kan välja vad man vill lägga pengarna på. Några tomter har bergbunden mark som behöver sprängning. Andra ligger lågt och måste fyllas upp avsevärt. Båda aktiviteterna tar tid och kostar pengar. Där är de att gratulera som spränger nu, innan de får bråttom med sitt bygge.

En lågt liggande tomt håller också på att avtäckas när det gäller att få bort myrlagret. Det gäller C13 denna gång.

I morgon berättar jag kanske om en taklagsfest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar