lördag 17 september 2016

Utblick mot Spoven

Fiskarheden Spoven under uppförande i Område 1
Så här på lördag kan det vara dags att göra en utblick. Det är full fart nere på Lisbeth Salanders gata. Flera har flyttat in, men ännu fler arbetar på sina hus. Nu fastnade jag för Fiskarheden Spoven, ett 1 3/4-plans hus på 209 kvadratmeter. Fiskarhedens hus har en egen nisch när det gäller utseende. Definitivt inte mycket funkis. Här är man raka motsatsen till exempelvis Trivselhus. En air av decennieskifte, en kontinuitet bakåt tycker jag finns med.

Det här är naturligtvis ett mycket vackert och pampigt hus, och jag hittade också en bild på hur det kan se ut i färdigt skick. Bland de närmaste grannarna finns rejält blandade stilar och uttryck. Här finns det gedigna, robusta finska timmerhuset. Det var förresten med i en artikel i VF under veckan. Mitt emot står funkishuset från Götenehus, en salig blandning av hus alltså.

Tomten är upptagen som tomt för suterränghus, men vad jag förstår har det ändrats så att detta hus kunde byggas där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar