onsdag 21 september 2016

Guld smäller högre än silver

Borrning inför sprängning på Guldtuppen - E3
Jag var inne på det redan vid presentationen av kvarteren. Visst smäller Guldtuppen högre än Silverarken. Tittar man strikt på Katitzis gata så kommer det att smälla mer på Guldtuppen också. Vilken dag som helst denna vecka kommer sprängning att ske. Borragreggatet har nog gjort sitt, så salvan lär inte låta vänta på sig särskilt länge. Det är inte mycket berg det handlar om, längst inne på E3, men det som finns där behöver ändå sprängas bort. Ett 10-tal kubik kanske.

D19, ledningsgrav grävd
I kvarteret Silverarken, längst inne på Katitzis gata, såg jag däremot något som jag inte hade väntat. Det ser ut som att ledningsgraven grävts här utan problem. Då ligger berget klart djupare på den västra sidan av tomten, än jag hade väntat mig. Jag vet inte, kanske för tidigt att helt avskriva sprängning. Det ser i alla fall rätt lovande ut.

Jag tar tillfället och riktar uppmärksamheten till själva tomtområdet. Vad fantastiskt fint det blivit! Nu har matjord planerats ut vid sidan av vägar, cykelbanan vid områdesinfarten har asfalterats och belysningsstolparna har satts upp. Till och med fick man lite tid över så att även område 1 fick asfalt.

Faktiskt kan man höra sprängsalvor redan nu, men de är från tunnelbygget bortom område3.

Sprängningen på E3 lär hinna ske innan gjutningen tvärs över gatan på D15 sker på fredag. I så fall behövs nog inga undersökningar om eventuella skador.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar