söndag 25 september 2016

Felleverans

Byggherrarna på D15 studerar plocklistan till garagebyggsatsen
Lundqvist trävaru har levererat garaget, eller i alla fall garage exklusive fasadbrädor och takbeklädnad. Det visade sig finnas fel i leveransen. Syllbrädor på 145x45 i stället för 195x45. Bara att köpa rätt på ByggMax och debitera. Inte ofelbart företag alltså, men högst flexibla. Nu när grunderna ligger klara börjar själva bygget. Byggherre Gustav nu ledig 2 månader, och hoppas kunna bygga garaget.
C14

Nere på C14 ser det ut ungefär som på bilden till höger. Jag har inte efterforskat hur uppfyllnaden gått till i detalj, men det kan vara något tusental kubik som lastats in här. Nu kommer arbetet med grunderna igång, och de kan stå klara under första oktoberveckan.

Det arbete med uppfyllnad som gjorts på C14 kommer att gälla i ungefär samma omfattning för de övriga tomterna i Hjortronlandet. I något mindre omfattning för de första 2 tomterna västerifrån på Sänkhåven. Här finns alltså en del råd och tips att få.
E3 i fredags

Uppe på Guldtuppen avancerar arbetet med suterränghuset mycket bra. Under helgen har markdukarna rullats ut. Fotot togs i fredags, och man har nu hunnit längre

Jag angav i uppräkningen av bygglov, att byggherrarna på E3 och C14 bygger i egen regi. De har själva viss anknytning till byggbranschen tror jag. Däremot gör de inte jobbet helt själva. På E3 är det Kåge Bygg och Design som assisterar. På C14 har jag hört att en snickare skall vara anställd under ca ett halvår att hjälpa byggherren.

Det sista bygget jag har att redovisa är D19. Verksamheten där började i tisdags, och har gått bra. Jag har inte haft nöjet träffa byggherrarna där än. Fortsätter grundarbetet där, lär inte grunden hinna bli klar kommande vecka, men strax därefter. Kanske samtidigt med grunden på C14. Här kommer inte byggherrarna att störa alltför mycket med snickeriarbete vad jag hört.

En dryg veckas försprång på D15, jämfört med övriga. Vilket hus som blir klart först är en helt annan och öppen fråga. D19, som är det första fabriksbyggda huset kan ha en god chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar