tisdag 13 september 2016

Bygglov.nu

Hitta.se visar 5 av 8 bygglov
Jag har fått det saknade bygglovet. Därmed måste jag uppdatera bygglovslistan. Det finns 8 bygglov, och det som saknades för mig kom redan i april. Jag skall urskulda mig rejält för att jag inte kunnat redovisa det tidigare, men först till den nu aktuella listan.

  1. Silverarken 12, eller D15 daterat 25:e februari. Katitzis gata 7. Påbörjat - ByggPro. Tvåplan
  2. Guldtuppen 2, E2  10:e april. Katitzis gata 10
  3. Guldtuppen 3, E3  20:e april. Katitzis gata 8. Påbörjat - egen regi. Suterräng
  4. Silverarken 16, D19  26:e april (Skellefteå 5:1). Katitzis gata 15. Trivselhus - enplan
  5. Hjortronlandet 2. C14  27:e april (Skellefteå 5:1). A-S gata 27. Påbörjat - egen regi. Enplan
  6. Hjortronlandet 3, C13 beviljades 9:e juni. Anna-Stavas gata 25.
  7. Vintermyren 3, D3 beviljades 16:e juni. Anna-Stavas gata 20.
  8. Hjortronlandet 5, C11 beviljades 6:e juli. Anna-Stavas gata 21.
Jag fick bygglovet jag missat idag, så jag vet att det finns. Nummer 5 i listan ovan. Byggherren visade det också igår, men jag lusläste det inte då.

Notera 2 saker:
  1. Även detta bygglov har beteckning Skellefteå 5:1, en typ av områdesbeteckning. Hela tomtområdet med alla etapper innefattas i Skellefteå 5:1
  2. Det finns 1 och endast 1 bygglov att hitta på Post- och inrikes tidningar med den beteckningen. Inte 2. K272731/16  gäller D19. C14 har aldrig anslagits.
Dubbellurad alltså (jag skrev ju tidigare att jag skulle urskulda mig). Hitta.se blev lika lurade. Detta relativt gamla bygglov finns inte med där, trots att grannens 1,5 månader yngre bygglov finns med. 

Det tycks ha varit på modet i slutet av april att märka bygglovet med områdesbeteckning istället för tomtbeteckning.

- Vad beror det på?

"Det är något mygel". Jag hörde kommentaren på D15. För att bevisa att ökad ålder kan ge Tomtfarfar mer vishet än sonen har, resonerar jag runt tänkbara motiv.
  • Ett misstag av handläggaren. Möjligt, men slarvigt i så fall?
  • Alternativt, man vill söka bygglov, men kan möjligen tänkas byta tomt inom området. Kanske kan man vid byte med mindre justeringar och lägre avgift än komplett nytt bygglov ha det klart för nya tomten.
Spekulationer, men jag har aldrig haft problem att spekulera.

Nu försöker jag hålla reda på byggloven. Därför vill jag uppmana undertecknarna Mikael Lindberg och Emma Karlsson och berörda handläggare att antingen:
- tillse att det står en tomtbeteckning på bygglovet
- om så inte är möjligt genast underrätta Tomtfarfar att ett Skellefteå 5:1- ärende avgjorts.

Lämpligt är också att alltid tillse att det som står i bygglovet även utförs. Bygglovet skall anslås på Post och Inrikes Tidningar, oavsett hur många Skellefteå 5:1 som kommer efter varandra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar