torsdag 25 augusti 2016

Soldis, men inget proppskåp

Anna-Stavas gata i utmärkt skick

Fältspat, soldis, lärkor och försäljare men absolut inget av intresse. Vad jag söker i kungörelserna är guldtuppar, silverarkar, vintermyr och hjortronland. Eller varför inte de som aldrig funnits där, nämligen sänkhåv och proppskåp. Ja, egentligen heter väl det sista kvarteret Mätartavlan.

Uppenbarligen kommer inga nya bygglov. Jag letar helt enkelt förgäves! När vi summerat till 7 bygglov  för ett par månader sedan, trodde jag att vi kunde få se det dubbla innan september. Föga troligt!

Vad händer där ute? Är ni många som sitter och knåpar på detta. Har ni fått ritningsförslag och annat ni funderar på? 

Jag var med på mötet om samordnad sprängning ikväll. Lite mer optimistisk blev jag. Förutom byggloven var flera intressenter på plats, och några verkar ha kommit en bra bit på väg. I alla fall fram mot våren lär vi se flera byggen starta. Jag noterade intressen från D8, D12 och D17 förutom vad jag visste tidigare. Det var några fler intressenter där jag inte noterade aktuell tomt. Dessutom var några som kommer inflyttande inte med på mötet.  Nya Silverarkar det jag noterade alltså. 

Peter Norlund visade kalkyler på avtäckning och sprängning, som han också lämnade ut. Det är alltid svårt att bedöma sprängbehov i förväg. Många, kanske de flesta klarar sig med sprängning i ledningsgraven. Några behöver spränga även för grundläggning. Sprängkostnaden bör inte avskräcka från att bygga. Det handlar trots allt bara om någon eller ett fåtal procent av projektets kostnad.
Hjortronlandets vägkant - visst blev det bra!!
Alldeles utmärkt att Peter tagit initiativ som möjliggör samordnad, effektiv och billigare sprängning. Den kan genomföras även innan alla dokument och bygglov finns klara. Kontakta Peter om du inte anmält dig och oroar dig för sprängning.

Nu är vägkanten/diket i Hjortronlandet klar enligt önskemål. Tjusigt blev det! Många sköna kubikmeter jord som tomtägarna slipper frakta dit dessutom.

Peter avslöjade också att vägarna i område 2 skall beläggas nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. har för mig att du nämnt att du tagit fram en karta för att se tomterna på etapp 2 i förhållande till georadarkartan ? går detta att lägga upp på bloggen?

    SvaraRadera
  2. Jo, vi gjorde en sådan. Kan se om jag har den kvar. Inget jag kan "stå för", naturligtvis. Ingen absolut sanning. Georadarmätningen är verkligen "ungefärlig" visar det sig.

    Om jag hittar den kan jag lägga upp den i ett kommande inlägg - på begäran!

    SvaraRadera