fredag 12 augusti 2016

Skanska hade rätt!

Övergång för gång och cykeltrafik på Ormens väg i korsning mot Anna-Stavas gata
Tyvärr måste jag erkänna att jag tog fel, och uppgifterna jag fått från Skanska var rätt. Skellefteå Kraft har varit inne på området. Inte bara det, de har också lämnat spår efter sig.
Elskåp, notera texten
Dubbelskåp, Skanska har arbetat i det ena
De flesta skåp ser ut så här
Det är alltså i 2 elskåp Skellefteå Kraft har arbetat. Idag tvivlade jag på uppgiften då jag aldrig sett dem där, men min kontroll var högst bristfällig. När jag tittade på skåpen såg jag de tydliga spåren. Nästa vecka har Skellefteå Kraft mer personal tillbaka från semester och kan jobba med detta mer på allvar. 

Två stycken överfarter av Ormens väg har påbörjats och är i stort sett klara. En vid Område 1 och en vid Område 2

Avgrävningen som hindrat uppfarten söderifrån
Avstängt. Svårt att forcera även MED tillstånd.
uppför Ormens väg är igenfylld. Vägen är åter öppen. Förmodligen kommer Ormens väg fortsättningsvis att vara farbar i hela sin längd. Arbetsområdet ligger nu efter svängen in på Anna-Stavas gata, och där är också grindarna.

På Katitzis gata har man kommit längst med vägen som nu ser fin ut med snygga slänter. Motsvarande jobb har inte gjorts på Anna-Stavas gata ännu, och lär ta betydligt längre tid där än på övre gatan. Det kanske handlar om ett par veckor.

Skanska och teamet gör alltså vad de kan för att allt skall bli färdigt. Är tomträttsinnehavarna lika flitiga? Inte riktigt! Inga mer bygglov, och i min bok har jag redan dragit streck. Inga fler än de 7 har chans att påbörja bygget i september. Det är jobb för byggherren även efter att bygglovet är klart och innan spaden sätts i marken.

Får vi se några fler starter före nyår? Ja kanske, men inte ens det går utan att lägga ner det omfattande arbete som behövs.

Lägger med en länk till ett tidigare inlägg där jag skrev om byggherrens/byggherrarnas jobb.

Jag har tänkt på en sak till, det juridiska. Husprojektet är det största ekonomiska åtagandet för många av oss under livet. Det gäller att ha en solid juridisk grund om man gemensamt skall ge sig in i projektet. Det är en av anledningarna att det är klokt att gifta sig först. Känner man sig inte mogen för det, är man nog inte heller mogen att bygga hus tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar